dinsdag 27 januari 2009

Gastredacteuren; eerste dagen Peru

Dag 87 - 89, 25 t/m 27 januari 2009 - Lima en Cusco, Peru

Ze staken ver boven alle anderen uit, Mascha en Edwin op het vliegveld van Lima. We zagen ze meteen. Wij hadden 27 uur reizen achter de rug en waren dus we net zo moe als Mascha en Edwin die de dag er voor 27 uur in de bus gezeten hadden om ook in Lima te komen. Maar zij waren er al een beetje uitgerust en hadden het een en ander geregeld. We werden netjes opgehaald door auto met chauffeur en konden zo in onze mooie hotelkamer. Ze zijn perfecte voorgangers. Dus na ontbijtje en een douche gaan we meteen het centrum van de stad in. Het is heerlijk warm weer, zo warm hadden wij het nog niet in Spanje. Lima bevalt ons wel, het deel dat wij zien is mooi, maar de stad is ook heel groot, dus er zijn ongetwijfeld delen die veel minder zijn. Het lijkt in ieder geval niet op het Peru wat we in gedachten hadden. Rond half 12 zijn we getuige van een gratis show, namelijk het wisselen van de wacht bij het regeringsgebouw. Dit is alleen op zondag en een wat overdreven vertoon van trompet, paarden, gemarcheer en strakke uniformen. De rest van het oude historische centrum is prachtig om te zien. We eten vroeg en gaan ook vroeg naar bed. Toch wel een beetje moe.
De volgende dag bezoeken we Miraflores, een hippe wijk aan de kust met veel groen en `sea view`. Na een stevige wandeling, want de taxichauffeurs wilden ons (financieel) afzetten, zijn we beneden op het strand. Ik ga even met de voeten in Pacific Ocean (hebben we dat water tenminste ook gevoeld). Zwemmen gaat hier niet zo makkelijk met die sterke stroming en al die keien op het strand. We pakken een terrasje en Mascha neemt haar eerste Pisco Sour Grande, het drankje van Peru. Door het zuur van de lemon kromp haar tong en daardoor ging ze dubbel praten. "Het klomt niet vlan de alcohol, hool Pap" Op advies van Edwin eet ik een ceviche, rauwe vis gemarineerd in limoen en koriander. Heerlijk! In dit restaurant kreeg je als lokkertje 2 gratis drankjes. Edwin zijn bierglas had iets meer inhoud dan een sherryglaasje in Nederland. Dus toch een beetje genept. Maar ons ben Hollanders, hè.

Weer op tijd naar bed, want morgen gaat ons vliegtuig naar Cusco al om 5.40 uur. Dus 2.30 uur op. 3.15 uur ontbijt en 3.30 uur vervoer naar vliegveld.Wij waren dus wèl op tijd. Jammer dat het vliegtuig bijna 2 uur later vertrok dan gepland. In Cusco is het tegen alle verwachting in mooi weer. Wel stukken frisser dan Lima, maar met een zonnetje dat echt schroeiplekken op je hoofd maakt. Op het vliegveld werden we opgevangen door een meisje, wiens vader een hotel had en als we dat hotel namen kregen we taxivervoer gratis. Vader was ook taxichauffeur en in het hotel bleek dat hij ook nog reisagent was. Dus een trip Machu Pichu en een dagtrip naar de Sacred Valley kon bij hem geregeld worden. Ook een overnachting Aquas Calientes (vlakbij bij Machu Pichu) was zo voor elkaar, omdat zijn zoon eigenaar van dat hotel is.

Tijdens ons verkennend wandelingetje door Cusco voelden we alle vier een beetje de invloed van het hoogteverschil. Moeie benen, beetje licht in het hoofd en iets versnelde ademhaling. We doen het rustig aan, eerst even acclimatiseren. Na een middagdutje kunnen we er weer tegen en verbazen we ons over hoe mooi deze stad is met zijn vele gerestaureerde gebouwen, kerken, pleinen, poorten en ander oud spul. Ook fijn; de vele winkeltjes met enorm lekkere taarten. Hebben we wel verdiend!