woensdag 23 september 2009

Bangkok

Dag 325 tm 329, 19 tm 23 september, Bangkok

Als je het maximale uit Ayutthaya wilt halen heb je ongeveer 2 dagen nodig. We hebben het er dus na 3 dagen wel gezien en gaan naar Bangkok, de 'gevreesde' hoofdstad van Thailand. Op aanraden van zus Larissa blijven we in Wild Orchid Villa, een paar minuten lopen van Koh San Road, dé backpackersplek van Bangkok. Je kunt wel merken dat het een stuk warmer in de grote stad is. Minder open ruimte betekent minder wind en dus minder verkoeling. Maar die verkoeling komt 's middags om 3 uur in de middag als we net op weg zijn naar een afspraak. Het komt met bakken de hemel uitzetten en in no-time staan alle straten onder water. Tja, toch maar een taxi nemen dan. We hebben namelijk een afspraak met Jeroen en Sandra, twee Nederlanders die we al twee keer eerder deze reis zijn tegengekomen (in Honduras en bij toeval weer in Patagonië). Vanavond vliegen ze naar Nederland. Joe en San, heel veel succes straks met de emigratie naar Australië!!!

Wat een ongelooflijke klotenacht was dit. We gingen netjes op een christelijke tijd naar bed en vervolgens worden we om 1.30 uur, midden in de nacht!!!! wakker van het geboor en gedril in keuken, vijf meter van onze kamer. Wat krijgen we nou, zijn ze helemaal gestoord geworden. Na wat heen en weer gevloek en een paar goedgeplaatste wijsvingers tegen het voorhoofd begrijpen ze eindelijk dat we zo niet kunnen slapen en krijgen we een kamer op de 5de verdieping, weg van de herrie. Vandaag weer een nieuwe uitdaging; met het openbare vervoer naar de weekendmarket. De bus is blijkbaar gratis en brengt ons in drie kwartier naar het noorden van de stad. De weekendmarket heeft zo'n 15.000 kraampjes en ziet soms zo'n 200.000 bezoekers per dag. Als je los wilt gaan op troep en prulletjes dan kun je hier helemaal uit je dak gaan. 'Make special price for you my friend!' is de mantra die we op elke hoek van een kraam horen. We houden ons redelijk in en komen uiteindelijk alleen met een paar fisherman pants thuis; een paar handige broeken die je om je lijf kunt wikkelen.

Vandaag gaan we even lekker ZWEMMEN! Hihaaa. Bij het hotel kunnen we een voucher krijgen waarmee we bij een ander hotel in het zwembad kunnen duiken. Een heerlijk dagje om even niets te doen.

Nog een paar uur en dan komen Gerben en Janneke aan op het vliegveld. Maar eerst gaan we nog even wat highlights in Bangkok zien. Eén daarvan is de amuletmarkt die vooral bezocht wordt monniken én door Thai die gevaarlijke beroepen hebben. Door de amuletten te kopen hopen ze meer geluk te hebben en gevaarlijke situaties te vermijden. De markt is echt een wirwar van steegjes en voor ons lijkt elk amulet op de ander. Maar we zien monniken en handelaren met vergrootglazen de amuletten grondig bestuderen. Een levendige en boeiende handel waar we echt niets van snappen. We steken vervolgens de straat over naar een klooster waar we getuige zijn van een dienst. We mogen er bij zitten en worden ook nog even getrakteerd op een 'douche' van heilig gewijd water. Spetters in ons ogen en op ons haar.

Na de dienst worden we buiten aangesproken door een vrouw die ons wat tips geeft om vandaag te bezoeken. In no-time lopen we richting een tuk-tuk en onderhandelt het vrouwtje een zeer scherpe prijs (lees; een lokale prijs van 50 baht zoals het hoort) voor ons met de chauffeur. Eerst rijdt hij ons naar een enorme staande boeddha van wel 40 meter hoogte. Daarna naar de Happy boeddha in weer een ander klooster en vervolgens naar de 'golden mountain'. Maar daarna gebeurt iets raars, want als we weer terug komen van de gouden berg is onze chauffeur verdwenen. Shit, dit is echt lullig! Rijdt hij ons de hele stad door voor een vriendenprijsje, kan hij niet eens zijn geld collecteren. Na een kwartier rondlopen en kijken besluiten we toch maar terug te lopen naar ons hotel, want daar zijn we niet heel ver vandaan.

Net als we een hap van ons broodje willen nemen zien we ze aan komen lopen. Gerben en Janneke komen ons tijdelijk vergezellen. En hebben Nederlands lekkers bij zich. Mijn moeder heeft drop, snoep, pindakaas en leesvoer meegegeven. Gerben heeft dat ook nog even aangevuld met een sixpack Duvel bier, gadverdamme! We hebben heel wat bij te drinken..eh..praten!

Het is nu gedaan met op ons kont zitten! Vroeg opstaan – 9 uur ahum – we gaan naar het Grand Palace. Mascha en Janneke hun broeken zijn toch nog te kort en moeten een rok aan. Mascha moet zelfs nog een bloesje over haar t-shirt aan. Gerben en ik trekken over onze korte broek een charmant langer model. Het paleis zelf is één en al bling bling; vergulde beelden en met bladgoud belegde gebouwen. Het complex is een aaneenschakeling van prachtige – wel kitscherige- gebouwen, rijkelijk versierd en goed onderhouden. De koning woont hier ondertussen zelf niet meer. Het paleis wordt voornamelijk gebruikt voor speciale ceremonies.

We vervolgen onze grand tour naar de grootste boeddhistische tempel van Thailand; Wat Pho. Hier is een enorme liggende boeddha te zien van 46 meter lang. Liggend betekent dat de boeddha in zijn laatste overgang is naar eeuwig Nirvana. Het is alleen onmogelijk het hele ding op de foto te krijgen, lekker leuk ;-). Minder boeddhistisch ingesteld zijn de tuk-tuk chauffeurs die ons na het bezoek aan de tempel echt enorm willen oplichten. We worden echt knettergek van ze en besluiten dan maar te gaan lopen naar onze volgende bestemming: 'ergens' waar we kunnen eten. Mascha en ik willen ook nog kijken voor een ander fototoestel (ons ding heeft stof van binnen wat soms op de foto te zien is). Na twee uur zoeken naar een winkel die fototoestellen verkoopt geven we het op. We zijn duidelijk in de verkeerde wijk. Als we nu ergens wel aan toe zijn is het een massage. Voor 180 baht, dus 3,60 euro worden we weer lekker gekneed en bedrukpunt. We sluiten Bangkok en bijna twee maanden Thailand af met een waterpijp en lekker eten bij de straatstalletjes. Morgen naar Cambodja!