zaterdag 4 juli 2009

Singapore? Shopping!

Dag 247 en 248, 3 en 4 juli 2009, Singapore

Tropische eilandjes blijven alleen maar leuk als je er niet te lang blijft. We reizen verder naar Singapore. Eerst 's ochtend (half 8 is en blijft verdomde vroeg) een boot naar het vasteland en dan nog een paar uurtjes met de bus. Singapore is een verhaal apart. Het is een land, maar bestaat voor het grootste deel alleen maar uit één stad. De grensovergang is vrij omslachtig; onze temperatuur wordt gemeten om te controleren of we geen griepje hebben en we moeten een paar keer met rugzak en al in en uit de bus en als we dan eindelijk in Singapore zijn is er nergens meer een bus te verkennen.. gloeiende! En in de bloedhitte met je rugzakkie sta je niet heel graag te wachten. Komt wel weer op z'n pootjes terecht natuurlijk, uurtje later zijn we op plaats van bestemming; hartje Singapore stad.

Als je denkt dat mensen hier nog in hutjes op palen wonen, vette pech! Singapore is het shoppingparadijs van de wereld en doet er alles aan om een zo modern mogelijk land te zijn. Dat betekent enorme winkelcentra (maar liefst 74 grote, megagrote eigenlijk) met alle, maar dan ook echt ALLE grote designermerken. (Louis Vuitton, Chanel, Prada, Gucci, Armani noem maar op). De PC Hoofdstraat is een smerige steeg vergeleken met dit hedonistische winkelgeweld. Money is key en er zijn hier heel erg veel deurtjes te openen.

Toch wordt dit monetaire systeem strak bestuurd. Zo mag er veel, maar wat niet mag wordt dan ook zwaar bestraft. Roken 500 euro boete, eten of drinken in de metro: 250 euro boete en zo vind je overal op straat wel bordjes die wijzen op de kosten van een kleine misstap. Gelukkig worden de oudjes wel weer goed beschermd. Blijkbaar zijn er bepaalde gebieden waar veel ouderen lopen, want we kwamen een prachtig verkeersbord tegen.

Het is vandaag de verjaardag van Mario. Gefeliciteerd! En we gaan vanavond uit eten. Dat doen we eigenlijk elke avond, maar nu hebben we ook echt iets te vieren. We belanden bij een bekend Indiaas restaurant met z'n beroemde vissekop curry. Nu hebben we niet zo heel veel zin in om een vissekop leeg te lepelen dus kiezen we voor een iets meer doorsnee curry. Verdomde lekker uiteraard en iets, laten we zeggen 'vriendelijker'. Mascha en ik hebben een hotelkamer in Little India en zijn dus omringd met allemaal lekkere geuren en kruiden. In Little India vergeet je even de duizenden wolkenkrabbers en shoppingmalls.

Naast het eten, waar we altijd erg van kunnen genieten, is het hoogtepunt van Singapore toch wel de ontmoeting met een oppermonnik die ons uitnodigt naar zijn klooster in het noorden van Maleisië te komen. Hij is op bezoek in Singapore om daar met zijn leerlingen een grote tempel te bezoeken. We moeten erg lachen met één van de kleine monniken die met mij op de foto wil. Mascha noemt ze 'kaalgeschoren geelkleden' en vermoedt dat ik er ook zo ga bijlopen als we op bezoek gaan bij deze mensen. Ik kijk er in ieder geval wel naar uit om naar zijn afgelegen bergklooster te gaan. De tempel waar we nu rondlopen is ook erg indrukwekkend met enorme gouden beelden. Terwijl wij hier in alle rust rondlopen, wordt er buiten door Chinezen met cowboyhoeden gelinedanced op countrymuziek. Een erg leuk contrast! Multiculti Singapore.

Diezelfde avond spreken we met Martine en Mario af in de Chinese wijk waar alles versierd is met leuke lampionnen. Singapore is weliswaar een behoorlijk grote stad, en ook een land, maar na twee dagen hebben we het wel weer gezien. Morgenochtend vroeg nemen we het vliegtuig naar Kota Kinabula. We gaan weer lekker terug naar het veel goedkopere Maleisië, maar dan op het andere deel, namelijk Borneo.

2 opmerkingen:

arie en joke zei

Hoi kinderen,
We hebben net de foto's van de apies gezien, jullie zijn aardig bruin en harig geworden. Maar nog steeds leuk. Hier alles OK. Zijn weer op de IJsselveere. Alles weer heel vertrouwd in Oudewater, zelfs de druilerige motregen. Vanmiddag eten bij Ruud en Joke met de letter. De laatste n"l: Z. Daarna beginnen we weer opnieuw bij A.
Dikke kussen
Joke en Arie

ans zei

Ik ben ook zeer benieuwd als jullie een klooster gaan bezoeken, hoe jullie ervaring is en wat een mooie foto's ik kan bewonderen..

Echt geweldig zou ook zo graag nog eens die richting van de wereld willen zien, wie weet als ik blijf dromen dat het ervan komt...
Hier alles goed, vandaag regen en als het goed is word het weer 25 graden deze week, heerlijk die zon heb je als mens zeker nodig...