zaterdag 16 januari 2010

In de wolken bij Bromo

Dag 443 en 444, 15 en 16 januari - Bromo en Kalibaru

Omdat wij min of meer dezelfde reis maken als de ooms en tantes van de familie Beentjes in maart 2009 (met Jantje), hebben we ons totaal niet voorbereid. Maar dan sta je wel eens voor verrassingen. Want we gaan niet vanuit Malang direct de Bromo bekijken. Welnee, eerst nog een nachtje in Ngadisari en dán pas staan we om 03:00 op. Dus vandaag een relaxed dagje van uitslapen en op ons gemakkie naar Bromo rijden.

Eén van de meest opvallende dingen in Java is het altijd drukke verkeer. Zo'n 140 miljoen mensen, talloze brommers en zeer smalle wegen, maakt zelf een stuk van 100 kilometer bijna zenuwslopend. Totdat we de hoofdweg verlaten en bijna recht omhoog richting Bromo rijden. Hier gaat het leven een tandje langzamer. Want Bromo mag dan wel een grote toeristenattractie zijn, daar merk je weinig van. Een paar nonchalante restaurants, een handvol hotels en dan heb je het wel gehad. We hadden nog wel een uitnodiging gehad van Rudi, de zwager van Jantje, om naar 'zijn' restaurant Java Banana te komen in Bromo. We besluiten daar te gaan eten en Rudi en de Lonely Planet hebben gelijk met de omschrijving ervan. Overal hangen foto's tentoon van de omgeving en er zijn fotoboeken in te zien van de omgeving van Bromo; werkelijk prachtig.

Na onze heerlijk lunch – Gado Gado voor de verandering ;-) – rijden we nog een stukje hogerop om verrast te worden met een prachtig uitzicht over Vulkaan Bromo. We dachten al die tijd dat Bromo een berg was die boven alles zou uitsteken, maar mooi niet! De vulkaan ligt in een zanderig en volkomen vlak dal waarbij het dal wordt omringd door bergen. Met de dikke romige wolken ziet alles er heel bijzonder uit en we hebben geluk dat we nu de vulkaan duidelijk kunnen zien. Snel wat plaatjes schieten, want de bewolking kan elk moment het zicht weer ontnemen.

Onmenselijk vroeg is het als ons wekkertje gaat. Maar we zijn duidelijk niet de enigen die om 3 uur zijn opgestaan om de zonsopgang bij Bromo te gaan ervaren. Overal zien we kleine lichtjes die de aanwezigheid van de jeeps verraden. Twee uur later hebben we het dal doorkruist en staan we op een berg die goed uitzicht moet bieden op de zonsopgang. De zon komt inderdaad wel op, maar we zien er echt geen flikker van. Het zicht is niet veel meer dan 50 meter en voorbij de mensen die vooraan staan zien we letterlijk niets anders dan een donkergrijs wat langzaam maar zeker lichter wordt. Bromo geeft duidelijk niet vaak zijn schoonheid prijs bij zonsopgang. Als we er zeker van zijn dat er van een zonsopgang geen sprake meer zal zijn gaan we terug op zoek naar onze jeep die moeilijk te vinden is tussen de vele tientallen jeeps van dezelfde makelij.

Onderdeel van de trip is het beklimmen van de vulkaan zodat je op de rand naar de krater kunt kijken. Je kunt kiezen zelf deze klim te maken of met behulp van paardjes omhoog te gaan. We zijn natuurlijk bikkels en klimmen het stuk zelf. Het is ondertussen al wel wat opgeklaard, maar ook hier hebben we pech. In de ranzig ruikende vulkaandampen kijken we in een mistig gat en hoestend en proestend gaan we snel weer terug naar beneden. Gelukkig hebben we gisteren wat leuke foto's kunnen maken, want nu lijkt elke foto wel overbelicht door de dikke mist die overal hangt. Ondertussen begint onze maag al aardig te rommelen en gaan we maar terug naar het hotel voor ons ontbijt. Spullen pakken en weer weg hier.

Vandaag gaan we onze laatste plaats op Java aandoen om morgen naar Bali te gaan. We eindigen de dag in een prachtig resort in Kalibaru waarbij we vanuit ons zwembad uitkijken op het oerwoud. Een mooie afsluiter van bijzonder Java.